KKB`deki Negatif Kredi Kaydınızı Nasıl Düzeltebilirsiniz ?
Editör| Son güncelleme: 01 Ağustos 2014
Editörün tavsiyesi:“Kredi Notu ve Risk Raporu için yeni adres Findeks.com”başlıklı güncel yazımızdakredi kaydınızı düzeltmek için doldurmanız gereken başvuru formuna ait linkibulabilirsiniz.
Kredi Kayıt Bürosu (KKB)hakkında daha önce kısa bir bilgilendirme yapmıştık. KKB konusu tüketici açısından henüz tam anlamıyla netleşmiş bir konu değil. Organizasyon yapısı ve çalışma prensipleri açısından birçok bilinmeyen mevcut.
KKB, kredi veren finansal kurumlara müşterilerinin kredi geri ödeme performansları ile ilgili bilgilerin paylaşıldığı ortak bir veritabanı hizmeti sağlamaktadır. Bu sisteme bankalar, borsa aracı kurumları, finansal kiralama, faktöring, forfaiting şirketleri, finans kurumları, sigorta şirketleri, tüketici finansman şirketleri ve Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) tarafından uygun görülecek diğer şirketler üye olup sorgulama hizmetlerinden faydalanabilirler.
Eğer bir bireysel kredi veya kredi kartı almışsanız ve borcunuzu geri ödeme konusunda gecikmeye düştüyseniz KKB’de sizin için negatif bir kayıt açılır. Üye kuruluşlar kendilerine gelen yeni bir kredi başvurusunu değerlendirirken kendi kayıtlarınının yanısıra KKB kayıtlarında tüketicinin diğer üye kuruluşlar ile bir kredi ilişkisi olup olmadığını bir ilişki varsa bu ilişkinin geri ödeme performansını sorgularlar. Negatif bir kayıt çıkması durumunda da yeni bir kredi veya kredi kartı vermekte sorun çıkartabilirler.
KKB sistemi milyonlarca kayıttan oluşan bir veritabanıdır. Böyle büyük veritabanlarında yeni bir kayıt yaratmak kolaydır ve üye kuruluşlar bununla ilgili pek sorun yaşamazlar. Geri ödemesinde sorun olan müşterinin bilgilerini ilgili ayda kolayca KKB veritabanına ekleyebilirler.Ama asıl sorun mevcut müşteriye ait bilgilerin güncellemesinde yaşanıyor.Milyonlarca satırlık veri içersinde hangi satırın hangi kolonundaki bilgiyi nasıl güncellemeniz gerektiğini iyi bilmeniz gerekiyor.
Üye firmaların bazıları müşteri gecikme durumları ile ilgili kayıtları bir şekilde bu sistemde güncelliyorlar ancakgecikme durumları olumlu yönde gelişenmüşterilerin kayıtlarını aynı başarıyla KKB’de güncelleme yapamıyorlar veya umursamıyorlar.
Bu umursamazlık yapan üyelere baktığımızda sisteme üye, ancak veritabanındaki payı nispeten küçük olan kurumlar olduklarını görüyoruz. Küçük sayılardaki müşteri veritabanında bulunan çok daha az sorunlu müşterilerin ilerki tarihte borçlarını kapatanların sayısal olarak çok az olması KKB’de yaratılan negatif kayıtların daha sonra sistemde sorunsuz bir şekilde düzeltilmesi konusunda hassasiyet göstermeleri için yeterli motivasyon sağlamıyor.KKB ise bu tür kayıtların düzeltilmesi ilgili üyelerini sürekli uyarmakla beraber bu duruma son verecek caydırıcı bir yaptırım uygulamıyor.
Mevcut sistemden faydalananlar üye kuruluşların kredi risk bölümleridir. Kredi risk bölümleri ise kredi performansı ile ilgili olarak daha çok kötü haberler ile ilgilidir. Kötüden iyiye dönmüş haberler yüzde olarak büyük olmadığı için pek önem vermezler. Çoğu zaman mağdur durumda kalan tüketicilerin bu konuda aksiyon alması gerekebilir.
Peki geçmişte kapatmış oldukları sorunlu bir borç ile ilgili negatif KKB kaydının devam etmesi durumunda tüketiciler ne yapabilir?
KKB’de yaratılan kayıtlar sadece kaydı yaratan üye tarafından veya kaydı yaratan üyenin talebine istinaden güncellenebilir. Tüketici olarak KKB’de yer alan herhangi bir kaydınız ile ilgili bireysel talepleriniz dikkate alınmaz. Böyle bir durum ile karşılaşıldığında tüketicinin öncelikle kendisi ile ilgili kaydın hangi KKB üyesi kurum tarafından yaratıldığını öğrenmesi gerekir.
Tüketici, elinde KKB üyesi kurum ile bu borç ilişkisinin sona erdiğine dair resmi bir belge temin etmesi gerekir. Böyle bir belgenin olması durumunda bu belge ile ilgili kuruma başvurulması ve ilgili kurumun KKB’deki kaydın düzeltmesini talep etmesi gerekir.Ancak birey olarak kurumda bu konuyle ilgili bölümü bulmak ve aksiyon almalarını sağlamak zaman alabileceğinden daha süratli bir sonuç almak isteyenler içinilgili kurumun teftiş kurulunu arayarakbu konudaki şikayetini iletilmelidir.Teftiş kurulları finansal kurumlarda en süratli reaksiyon gösteren bölümlerin başında gelir. Üstelik otoritesi gereği bu kanaldan gelen talepler ilgili bölümlerce en süratli şekilde cevaplanmaktadır.Kurumların genel müdürlük santrallerinden teftiş kurulunun telefonlarına ulaşabilirsiniz.
Teftiş kurulunu arayıp bulacağınız kişinin isim ve soyismini bir yere not ettikten sonra durumu detaylı ve sakin bir şekilde bir şekilde anlatmalı, KKB’de ilgili kaydın düzeltilmesi için gereğinin yapılmasını ve güncellemenin yapılarak tarafınıza bilgilendirmenin yapılmasını talep ettiğinizi bildirmelisiniz.
Bunu yaptıktan sonra ilgili kurumdan aldığınız belgenin yanında durumu açıklayan bir dilekçeyle teftiş kurulu tarafından size verilecek bir faks numarasına iletilmesi gerekebilir. Bu gereklilik teftiş kurulu ve kuruma göre farklılık gösterir.
Normal şartlar altında bir tüketicinin kaydı ile ilgili düzeltme talebini KKB sistemine iletilmesinin ardından kayıt ile ilgili düzeltme iki saat içersinde yapılıyor. KKB, bu amaça hizmet eden Mides (Müşteri itirazları değerlendirme sistemi) adlı bir sistemle ilgili kayıtların süratli bir şekilde üye kuruluşların talebine istinaden düzeltilmesine imkan vermektedir.
Kaynak:http://www.tuketicifinansman.net/2008/04/kkb-kaydinin-duzeltilmesi-kredi-karti.html#ixzz4e8TheUT2
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder